2013. augusztus 30.

Milyen az ideális széklet és az egészséges székelés?

A tápanyagbevitel végeredménye a székelés, ami nagyon fontos az egészségre nézve, ugyanis ez a test természetes módja a salakanyagok kiválasztására. Az emésztési folyamat alapos megismerése segíthet megállapítani, mi a probléma, ha a székelés nem a normális módon működik.

A gyakori székelés nem normális állapot. A napi egy-két székelés átlagosnak tekinthető, sokan azonban gyakrabban, sokan pedig kevesebben, vagy csak minden másnap, esetleg heti egyszer-kétszer mennek WC-re. Addig, amíg kényelmesnek érzi, nem kell a székelés miatt túl sokat aggódnia – áll a Webbeteg összeállításában.

A széklet színe

A széklet általában barna színű az epe miatt, amely a májban termelődik, és fontos szerepe van az emésztési folyamatban.

Az elfogyasztott étel tipikusan a fogyasztástól számított 3 nap múlva hagyja el a testet. Ha ez rövidebb idő alatt következik be, akkor a széklet zöldes színűvé válik, ugyanis az emésztési folyamatban a szivárvány első színe a zöld.

A szín egy drasztikus változás vészjelzője lehet. Ha a széklet fekete, az belső vérzésre utalhat, ami valószínűleg fekély vagy daganat következménye. A széklet világos színe – például szürkés – szintén valamilyen problémára utalhat. Bár ez nagyon ritkán fordul elő, de májbetegséget jelenthet.

Méret és alak

Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy ha a széklet „ceruzavékony”, az figyelmeztető jel. A jelenlegi tanulmányok azonban megcáfolják ezt a tényt.

A méret és az alak nem jelentős tulajdonságok, ha az teljesen megszokott az illetőnél.

A széklet szaga

A székletnek általában szaga van. De normális az, ha a széklet olyan bűzös, hogy a családtagok akár 1-2 óráig sem bírnak a toalett közelében lenni?

A válasz: igen. Ez teljesen normális dolog, és valószínűleg annak a jele, hogy a bélben lévő baktériumok jól működnek az egészség megőrzése érdekében.

A belekben több milliárd baktérium található, melyek fokozzák az emésztési és anyagcserével kapcsolatos folyamatokat. Ezek a baktériumok okozzák a szagot is – ami a bélcsatorna bakteriális tevékenységének közvetlen eredménye. Így bár nem kellemes helyzet, de teljesen normális, ha a széklet bűzös.

Székrekedés

Mi történik akkor, ha nincs székelés? A normál bélműködés megváltozása lehet ez első figyelmeztető jele annak, hogy a belek nem megfelelően működnek, ami kellemetlen érzést okoz a derék alatt.

A székrekedés az az állapot, amikor akár három,vagy több napig nincs székelés. Akármilyen hosszan is tart, az illető puffadást és kellemetlen érzést tapasztal.

A székrekedés kialakulásának számos oka lehet. Kiválthatja az étrend megváltozása – például kevesebb rost bevitel, a kevés napi folyadékfogyasztás, a fizikai tevékenységi szint csökkenése, az anyagcsere folyamatok csökkenése, beleértve az emésztést. Bizonyos gyógyszerek (például az altató fájdalomcsillapítók és a vaspótló szerek) is okozhatnak szorulási problémákat.

A hasmenés okai

A székrekedés mellett a hasmenés is emésztési problémákra utalhat. Kiválthatják romlott ételek, vagy akár egy veszélyes baktérium vagy vírus is. A legfőbb probléma, hogy a hasmenés egyéb egészségi problémákhoz is vezethet- például kiszáradáshoz -, ha több napig tart. Általában két-három napig tart, míg a hasmenés, vagy a székrekedés elmúlik. Ha azonban tovább húzódik, fel kell keresni az orvost!

Véres széklet

Az egyik legjelentősebb figyelmeztető jel, ha a széklet véres. A véres széklet rákos megbetegedés tünete lehet. Mindenféleképp forduljon orvoshoz, ha ilyen tünetet észlel, még ha azt „csak” aranyér vagy a székrekedés, és erőlködés következtében a végbél szövetének kicsi megrepedése is okozza.

Ha már elmúlt 50 éves, és előfordult a családjában vastagbéldaganatos eset, vastagbéltükrözés válhat szükségessé. Egyéb figyelmeztető jelek lehetnek még a láz, hastáji fájdalom, vagy kiszáradás, amelyek bélproblémákhoz – vírus, vakbélgyulladás, ételmérgezés – kapcsolódnak.

Egészséges belek

A rostban gazdag ételek, a sok folyadék és a rendszeres testmozgás segítenek fenntartani a belek egészséges működését. Napi körülbelül 20-25 gramm rostbevitel ajánlott. Ha ritkán van széklete és kellemetlen érzést tapasztal, legkönnyebben a rostban gazdag ételek vagy rostpótló szerek fogyasztásával javíthat a helyzeten. Magas rosttartalmú ételek a teljes kiőrlésű lisztből készült pékáruk, a friss zöldség és gyümölcs, és a diófélék. A vízfogyasztás szintén jelentős tényező, ugyanis a megfelelő emésztéshez folyadék szükséges.

A rendszeres testmozgás is jótékony hatással van a székelésre, ugyanis fokozza a bélmozgást, és enyhítheti a székrekedést az anyagcsere- és emésztési folyamat javítása által.